Aktualita: Učenie po novom 2
Dátum zverejnenia: 18. 10. 2020
Popis:
Ak dokážeme vnímať žiakov ako individuálne bytosti so svojimi potrebami, ale aj schopnosťami, výnimočnosťami či nedostatkami, vieme im vzdelávanie prispôsobiť takmer na mieru. Nie, netvrdím, že sa dokážem rozdeliť na 14 častí a každou z nich sa venovať jednému z mojich. Pracovať s ním tak, ako to potrebuje. Ja to vnímam trošku inak. Dokážem naplánovať aktivity tak, aby boli zvládnuteľné pre všetkých. Tak, aby každý jeden z mojich mohol zažiť úspech toľkokrát, koľko potrebuje.
Budem konkrétna. Potrebujú názornosť, tak mám vždy po ruke množstvo kníh s obrázkami zvierat, mobil s obrázkami obilnín (ach, ten náš ovos), mapu Slovenska ale aj sveta. Hovoríme si o Európe aj Ázii, ale pri písmenku „F“ aj o Fínsku. Potrebujú objavovať a skúmať, dám im lupu či mikroskop. Chcú cez prestávku kresliť na tabuľu, spojím to s konkrétnym zadaním. Potrebuje viesť, poverím ju úlohou zapisovať, kontrolovať, rozdávať. Túži sa naučiť niečo chlapské, nechám ho pracovať so skrutkovačom. Svoje emócie nedokáže vyjadriť inak ako kreslením, nechám ju tvoriť. Pomocnou barličkou ku sčítaniu a odčítaniu sú pre jedného prsty, pre iného gaštany či tekvicové semienka, ďalší to sype ako z rukáva. Iný v sebe ukrýva zmysel pre estetiku, nechám ho dotvoriť ikebanu. Jeden si je istejší vtedy, keď ho skontrolujem hneď, ďalší počká, kým pomôžem ostatným. Jednému vyhovuje práca vo dvojici, iný je rád sám. Vždy musím striedať činnosti tak, aby som zamestnala ich oči, uši, ústa, ruky, nohy, city, mozog. Keď potrebujú pauzu, čítam im rozprávku, keď majú veľa energie, učíme sa choreografiu. Keď sú unavení, oberáme pomyslené jablká vysoko nad ich hlavami. Tlieskame do rytmu so zavretými očami. A kto je veľmi, veľmi unavení, môže sa schúliť do pohodlného kresla a na chvíľu si zdriemnuť.
Občas to ide ako po masle. No sú aj dni, kedy mám pocit, že nič nefunguje. Ktovie, ako to vtedy vnímajú moji žiaci?
M. Podolinská
Počet zobrazení: 1053