Aktualita: Medzinárodný deň rómskeho jazyka v 3. A

Dátum zverejnenia: 05. 11. 2021
Popis:

...cítila som sa nepríjemne. Sledovala som ich, snažila sa porozumieť všetkému, no nešlo to. Cítila som sa sama, hoci som sedela v triede plnej (tých mojich) žiakov.
Asi tak, ako sa cítili tí z nich, ktorí pred viac ako tromi rokmi nevedeli po slovensky. Ako je to už dávno! Každý deň sme sedeli na koberci a pokúšali sme sa rozrozprávať. Tí, čo vôbec, alebo takmer vôbec nechodili do škôlky, sa museli cítiť ako dnes ja. Lebo dnes je Medzinárodný deň rómskeho jazyka a ja som sa rozhodla, že si ho svojím spôsobom budeme pripomínať každú jednu hodinu.
1. hodina – požiadala som ich, aby mi po rómsky opísali včerajší deň. Niečo som rozumela, niečo som si domyslela. A potom som im povedala, že najbližších 10 minút sa majú vo dvojici rozprávať. Iba medzi sebou, iba po rómsky. Ako prvé som si všimla plynulosť ich reči. A hoci im to najprv bolo trošku smiešne, po chvíli stratili zábrany a šli do toho naplno. Aj tí, čo inokedy rozprávajú heslovite, pomaly, majú problémy so slovosledom, boli odrazu uvoľnení, slobodní. Občas som v ich dialógoch začula slovenské slová – tie však neskloňovali. A tie ich gestá – ako tetky na trhu. A takisto boli viac haptickí. Pokračovali sme slovnou zásobou – boli prekvapení písomnou podobou slov, lebo som stopercentne presvedčená, že členy pred podstatnými menami ženského a mužského rodu používajú, no keď som na tabuľu napísala „o berš“ mysleli si, že to znamená „o rok“
2. hodina – sústredili sme sa na čítanie. Hrdo som sa pred nich postavila a začala im čítať rómsky text. Bez prípravy, podotýkam. Takmer všetkému rozumeli. A potom som od nich chcela, aby ma ohodnotili. Vraj to bolo výborné. (malé vtierky). Ja som však vedela, na koho sa s touto otázkou obrátiť ešte raz – Nikolas ani okom nemrkol a skonštatoval, že to bolo fakt zlé. Nakoniec som si obhájila dvojku. Potom som nechala čítať tých mojich – pani učiteľka, a to je aké písmeno „čh“? Ďalší paradox, v komunikácii s tým nemajú problém a toto čudo považovali za nejaké zvláštne ch s mäkčeňom. Veronka mala problém s čítaním, lebo ako povedala, lepšie sa jej čítajú slovenské texty. Pavlínka s tým ale problém vôbec nemala. Čítali sme rómske riekanky z knižky „Sunoro“ a uvedomila som si ďalšiu zaujímavosť. Hoci tam bolo napísané slovo „pregeľa“ oni ho automaticky prečítali ako „pregeja.“ Teda tak, ako sú zvyknutí.
3. hodina bola matematika. Opäť ďalší mierny šok – vôbec nepožívajú rómske  pomenovanie číslic. Ani do desať, a už vôbec nie tie vyššie čísla. Tak sme si to opakovali (priznám sa, viac asi ja sama pre seba, lebo nikdy si neviem zapamätať efta – 7 a ochto – 8).
Trošku vážnejšie som im začala dohovárať. Ja viem, že nie som tá najkompetentnejšia na túto oblasť, ale snažila som sa v nich vzbudiť hrdosť na ich jazyk. A tiež som si uvedomila, že niektoré slová už moji nebudú ani poznať, lebo ich prestávajú používať aj ich rodičia.
4. hodina – Anglický jazyk ako prvý cudzí je pre mojich reálne druhým cudzím jazykom. Pokúšam sa o nemožné. Cez piesne, ktoré majú chytľavé texty, sa učíme predstaviť sa aj pomenovať farby) A potom zistím, že okrem bielej, čiernej a červenej ich nevedia pomenovať ani po rómsky.
Maroš Balog, občas by som potrebovala, aby si bol bližšie k nám. Už veľmi dlho si mojou barličkou a oporou v téme  jazykovej. Lebo aj s týmto bojujeme my, učitelia, detí, pre ktoré je rómsky jazyk jazykom materinským. Lebo v našom prípade nejde vždy o jeho spisovnú podobu, ale o jazyk s mnohými odtienkami viazanými na tú ktorú lokalitu.

Už viem, ako sa cíti človek vo svete, kde mu nerozumejú a kde nerozumie on iným. Už viem, že budem s mojimi musieť  viac čítať a písať v ich materinskom jazyku. Už viem, že ich chcem podporovať v komunikácii v jazyku, ktorý vnímali už v brušku.

M. Podolinská



Počet zobrazení: 579


Aktuality

Projektový deň vol.4

22. 02. 2024 - Rodinný rozpočet v 3.A triedeRodinný rozpočet a prosperita nebývajú vždy na jednej vlne. Spravovanie financi...  >> čítaj viac

Projektový deň vol. 3

20. 02. 2024 - Téma rodinného rozpočtu nás sprevádzala počas celého dňa v rôznych hrách a aktivitách, kde sa mali žiaci možnosť zamý...  >> čítaj viac

Projektový deň vol. 2

15. 02. 2024 - Projektový deň  v 1. ACelý deň sme sa so žiakmi venovali danej téme.  My prváci sme začali na čítaní rozprávaní...  >> čítaj viac

>> všetky aktuality

Fotogalérie

Projektový deň vol.4

Projektový deň vol. 3

Základné informácie

ZŠ Muránska Dlhá Lúka
Muránska Dlhá Lúka 321
050 01 Revúca

Riaditeľ: Mgr. Klementína Klimeková
Tel.: 0902 974 402
E-mail: infozsmdl.sk
Počet žiakov: 52
Počet pedagógov: 7