Bola to pre mňa/pre nás asi najväčšia výzva – vysvetliť žiakom vznik Veľkej Moravy tak, aby tomu porozumeli. Čiže nie len pustiť prezentáciu s poznámkami, prípadne krátke animované video či ukázať na internete pár obrázkov.
Až štyri hodiny Vlastivedy sme na to potrebovali...resp. iba štyri hodiny Vlastivedy sme potrebovali na to, aby sme prešli niekoľko milión rokov dlhú históriu. Lebo či som chcela alebo nie, musela som stavať na niečom, čo poznajú (Doba ľadová, Krúdovci). Začali sme tým, kde, v čom a ako žili, čím sa mohli okrem lovu živiť, ako postupne objavili výhody pestovania či domestifikácie a chovu zvierat. Ako postupne objavovali výhody sezónneho presúvania celej rodiny/osady, postupného usadenia sa, neskôr výmenného obchodu. Už padlo slovo „osada,“ tak sme zašli ďalej – kde a prečo začali vznikať, ako dokázali zabezpečiť svoju sebestačnosť aj obranyschopnosť.
A tak sme spoločne vytvorili niekoľko fiktívnych osád. Aby si to dokázali lepšie predstaviť, pripojením niekoľkých z nich sme vytvorili jednu veľkú a prvýkrát padlo slovo RÍŠA. Keremova osada mala prístup k vode, Damiánova les ako zdroj potravy či zásob dreva, Denis mal najrozsiahlejšie územie, Ivko ovládal boj zblízka, a Veronkina osada sa spojila s Miškovou (lebo ako povedal, Veronka je chytrá a on sám mal najstrategickejšiu polohu svojej vlastnej osady – bola na kopci). Začali si navzájom pomáhať, byť jeden pre druhého ešte viac užitoční. Prvé nezhody nastali až vtedy, keď mali svoju ríšu pomenovať. V podstate sa všetci, až na Veronkinho muža, zhodli v tom, že to bude Denisova ríša. Aby však nestratili dôležitého, no nespokojného partnera, ponúkli mu pozíciu „strážcu“ novovybudovanej veže na kopci. Bola súčasťou hradiska obopínajúceho Denisovu ríšu.
Vraj je to ako rozprávka, a im sa veľmi páči. A to sme už boli len na skok od Samovej ríše a neskôr ku kniežatstvám. Nakoniec aj k Svätoplukovi. Snáď sa kolegovia dejepisári nechytajú za hlavu, čo za bludy sme to preberali. No je to len malá ukážka toho, ako deťom, žiakom, ktorí doma so svojimi najbližšími rozprávajú úplne iným jazykom, ktorí sa so slovom ríša, strategická poloha, výmenný obchod či osídlenie nikdy nestretli, vysvetliť časť našej histórie. Netvrdím, že pochopili úplne všetko, ale skúste sa ich opýtať hoci aj o dva mesiace, kto bol kým a čím, budú to vedieť, budú si to pamätať.
M. Podolinská
08. 12. 2023 - Žiaci našej školy pred pár dňami zažili jedinečné putovanie. Viedli ich indície, ktoré ich nasmerovali vždy na jedno ... >> čítaj viac
03. 12. 2023 - Hoci slovu IMATRIKULÁCIA nerozumejú, tomu, čo sa u nás dialo minulý štvrtok rozumeli na sto percent. Kto? No predsa p... >> čítaj viac
30. 11. 2023 - Odmena s pridanou hodnotou Návšteva Múzea Prvého slovenského gymnázia je už dlho tým naj balzamom na dušu. To ... >> čítaj viac
>> všetky aktuality![]() |
![]() |