Aktualita: Hovorme o jedle II.
Dátum zverejnenia: 20. 10. 2013
Popis:
Hovorme o jedle II.
4. ročník
14.10. 1. téma Chlieb, pečivo, obilniny, ryža, cestoviny
Úlohou žiakov bolo vymyslieť, navrhnúť či pozháňať čo najzaujímavejšie recepty na cestovinový šalát. Cestoviny sme si zvolili preto, lebo sú u našich žiakov mimoriadne obľúbené a tvoria neoddeliteľnú súčasť rómskej kuchyne. A tu je víťazný recept - všetky recepty budeme realizovať v najbližšej dobe, o čom vás budeme, samozrejme, informovať.
Cestovinový šalát
Ingrediencie: 200 g ľubovoľných cestovín
100 g šunky alebo šunkovej salámy
100 g sterilizovanej kukurice
100 g sterilizovaného hrášku
2 natvrdo uvarené vajcia
1 PL oleja
200 g tatárskej omáčky resp. bieleho jogurtu
soľ
mleté čierne korenie
Postup: Cestoviny uvaríme v slanej vode, uvarené dáme do väčšej nádoby. Šunku a vajcia pokrájame podľa chuti na väčšie či menšie kúsky a pridáme spolu s ostatnými ingredienciami k cestovinám. Premiešame a dochutíme podľa potreby soľou a korením. Necháme odstáť v chladničke aspoň hodinu. Podávame s celozrnným pečivom.
14.10. 2. téma Potraviny - zdroj života
Sú ľudia, ktorí nemajú ani jedno teplé jedlo denne. Sú ľudia, ktorí nevedia, čo so zvyšným a nadbytočným jedlom robiť. Najprv sme spoločne sformulovali jednoduchú básničku a potom žiaci navrhovali vlastné riešenia. Napadlo ich niekoľko veľmi zaujímavých. Myšlienky napísali, farebne upravili, nalepili na väčší farebný papier a výsledok nájdete v galérii Hovorme o jedle I.
15.10. 1. téma Zelenina a ovocie
Úlohou žiakov bolo tento krát navrhnúť recept na ovocný šalát. Čo by ste v takom zdravom šaláte chceli mať? Opäť sme vybrali víťazný jesenný recept.
Ingrediencie: rôzne odrody jabĺk
hrušky
hrozno
slivky
vlašské orechy
med
Postup: Jablká a hrušky očistíme, zbavíme jadier, slivky odkôstkujeme a všetko pokrájame na kúsky, aké chceme. Jadrá vlašských orechov ošúpeme a nalámeme do ovocia. Spolu premiešame a pridáme dve lyžice medu. Necháme odstáť a môžeme konzumovať.
15.10. 2. téma Dodržiavaj pitný režim!
Voľný rozhovor o tom, prečo je dôležité dodržiavať pitný režim v akomkoľvek ročnom období. Ako sa to dá, ktoré nápoje sú vhodné/nevhodné a prečo. Koho sa to týka a do akej miery. Kto je schopný si to kontrolovať sám, za koho to musíme robiť my - starí ľudia a malé deti.
16.10. 1. téma Mlieko a mliečne výrobky
Čo môžeme robiť z mlieka? Maslo, syr, bryndzu, tvaroh, uvariť puding, fazuľovú polievku...My sme si našli recept na vynikajúci a jednoduchý tvarohový krém.
Ingrediencie: 250 g tvarohu
1 vanilínový cukor
kakao alebo banán
mlieko podľa potreby
Postup: Tvaroh rozmixujeme, podľa potreby a hustoty tvarohu pridáme mlieko, postupne pridávame cukor, ak chceme tvaroh kakaový, pridáme kakao, ak banán, pomixujeme aj ten. Vlejeme so menších mištičiek a dáme do chladničky. Miesto kakaa, banánu môžeme pridať napríklad piškóty alebo jahody.
16.10. 2. téma Sleduj informácie na obale potravín
Táto téma je pre žiakov nie veľmi zaujímavá, lebo o nej málo vedia. Každý deň má niekto z obchodu aspoň jednu vec ne jedenie. Čítali sme si, čo sa tam píše, čo to znamená, čo je pre nás dobré a asi koľko. Napríklad ich zaujímali sacharidové jednotky, lebo vedia, že sa ma to osobne týka. Tak som im vysvetlia, čo pre mňa SJ znamenajú a ako si ich viem kontrolovať.
17.10. 1. téma Mäso, ryby, vajcia, strukoviny
Mäso, strukoviny a Rómovia patria jednoducho k sebe. Zatiaľ sme lepší „strukovinový“ recept nenašli - Kľapki baboha
Ingrediencie: 500 g polohrubej múky
500 g suchej fazule
olej
500 g cibule
2 strúčiky cesnaku
prerastená slanina
soľ
voda
paradajkový pretlak
vegeta
Postup: Deň vopred si namočíme suchú, prebratú menšiu fazuľu, aby zmäkla. Na druhý deň ju uvaríme vo veľkom hrnci v dostatočnom množstve vody. Nesolíme! Z múky a vody vypracujeme cesto, ktoré vyvaľkáme na pomúčenej pracovnej doske na hrúbku asi 4 mm. Narežeme na 5 cm pásiky a chvíľu necháme odstáť. Keď je fazuľa mäkká, nevyberáme ju z hrnca. Vodu ochutíme soľou a do vriacej vody trháme z pripravených pásikov cesta „trhance”. Veľké asi ako 50 centová minca. Za občasného miešania varíme dovtedy, kým cestovina nie mäkká. Potom všetko spolu vyberieme pomocou sitka do pripravenej nádoby. Nepremývame!
Cibuľu a cesnak speníme do zlatista na oleji a pridáme nakrájanú slaninku a vegetu. Hotovou zmesou zalejem uvarenú fazuľu a cestovinu. Podľa potreby dochutíme soľou a pretlakom.
17.10. 2. téma Odkiaľ jedlo pochádza?
Voľný rozhovor o tom, odkiaľ sa berie jedlo, ktoré máme napríklad každý deň v školskej jedálni. Zahrali sme sa na detektívov a rozobrali sme si typické slovenské jedlo - bryndzové halušky so slaninkou. Na prípravu halušiek potrebujeme zemiaky (zasadené na poli), múku (pomleté obilie z polí), vodu (z vodovodu) a soľ (výroba z kamennej soli v Solivare pri Prešove). Potrebná bryndza je vyrobená z ovčieho mlieka, slaninku získame z prasaťa.
18.10. 1. téma Tuky, sladkosti, soľ
Prevažná väčšina sladkostí je nezdravá, no všetci máme raz za čas na sladké chuť. A tak sme si našli spôsob, ako si pripraviť sladkosť, ktorá bude lacná, a predovšetkým zdravá. Zoženieme si jablká a dáme ich usušiť do obecnej sušičky. Rodičia našich žiakov z radov nezamestnaných ich poumývajú, očistia a pokrájajú na potrebnú veľkosť. A zriaďovateľ školy, obec, nám ich usušia bezplatne. No nie je nám dobre?
18.10. 2. téma Jedz a hýb sa
Celý týždeň sme sa rozprávali o vyváženosti potravy, vyváženom príjme a výdaji. Celotýždňové aktivity sme zavŕšili „športovou“ aktivitou streľbou zo vzduchovky. A verte mi, kto sa najedol viac, ako bolo treba, oľutoval :-)
M. Podolinská
Počet zobrazení: 2593